Senin, 01 April 2013

Fakta: Indonesia - Malaysia- Brunei dan sebab sebenar Brunei membatalkan niat menyertai Malaysia


Sebenarnya sebab utama Brunei membatalkan niat menyertai Malaysia disebabkan oleh peristiwa Pemberontakan Brunei pada 8th Dec 1962.

Sebelum itu memang ada sebahagian kecil rakyat Brunei yang tidak menyokong penyertaan memasuki Malaysia kerana dari sejarah awalnya. Sarawak dan sebahagian Sabah adalah jajahan Brunei. Namun Sultan Brunei dan Kerajaan Brunei berusaha dan turut sama di dalam proses perbincangan mengenai penyertaan Sabah, Sarawak, Singapura dan Brunei kedalam gagasan Malaysia. Proses ini juga dibantu pihak United Kingdom.

Walau bagaimanapun, Pihak Indonesia dan Filipina menentang keras usaha2 ini kerana Soekarno telah merancang penyatuan negara2 Nusantara dibawah panji Indonesia. Konsep "Greater indonesia" atau Indonesia Raya or Melayu Raya, menjadi lauangan Bung Soekarno Malahan pihak Indonesia juga menbiaya dan melatih gerakan bawah tanah di negara2 tersebut terutama di Tanah Melayu, Sarawak dan Brunei.






Sedutan Sejarah Tanah Melayu


Pada tahun 1943, Jepun mengikstiharkan 4 negeri Melayu, Kedah, Perlis, Kelantan dan Trengganu akan dipulangkan kembali kepada Thailand. Jepun menyokong dan menyertui penubuhan Kesatuan Melayu Muda (KMM). Pada Julai 1945, Ibrahim Haji Yaakob, Onan Siraj, Dr. Burhanuddin al-Helmy dan beberapa orang pemimpin KMM yang lain, yang berkerjasama erat dengan penjajah Jepun, telah pula menubuhkan Kesatuan Rakyat Indonesia Semenanjung (KRIS) pada Julai 1945. (Juga dikenali sebagai Kekuatan Rakyat Istimewa)





Atas matlamat Indonesia Raya, satu perundingan dan perbincangan telah diadakan antara wakil KRIS, Ibrahim Yaakob, Dr Burhanuddin al-Helmy (yang kemudian menjadi Presiden PAS) dan lain2, dengan Soekarno dan Hatta di Taiping pada 12 dan 13 Ogos 1945. Soekarno dan Hatta pada ketika itu dalam perjalanan pulang dari Saigon setelah bertemu Field Marshall Terauchi, Pemerintah Tertinggi Tentera Jepun bagi Asia Tenggara.




KRIS menyatakan sokongan dan persetujuan ke arah Indonesia Raya (Tanah Melayu memasuki Indonesia Raya dibawah kepimpinan Bung Soekarno). Malahan semasa mesyuarat tersebut, Ibrahim Yaakob berjabat tangan tanda persetujuan dengan Bung Soekarno sambil berkata 'Let us form one single Motherland for all the sons of Indonesia.' / "Biar kita menubuhkan satu tanah air untuk semua anak-anak Indonesia."


Ibrahim Yaacob

Namun atas kehendak Allah, sebelum sempat mengiktiharkan kemerdekaan Indonesia dan Tanah Melayu menyertai Indonesia, Emperor Hirohito bagi pihak Jepun telah menyerah kalah pada 15 Ogos 1945. Kerana takut dituduh tali barut Jepun, Ibrahim Yaacob, isterinya Mariatun Haji Siraj, menantunya Onan Haji Siraj and Hassan Manan melarikan diri ke Jakarta dengan kapal terbang tentera jepun.



Walau bagaimanapun, Bung Soekarno masih berhasrat menubuh Indonesia Raya. Kemerdekaan Tanah Melayu dan usaha2 penubuhan Malaysia (penyertaan Singapura, Brunei, Sabah dan Sarawak) mencabar dan mengikis impian penumbuhan Indonesia Raya. Bung Soekarno menyokong gerakan bawah tanah terutama di Tanah Melayu, Brunei dan Sarawak (Kalimantan).



Soekarno telah melancarkan kempen �Ganyang Malaysia� dan pada 20 Januari 1963, Menteri Luar Indonesia, Dr. Subandrio telah mengumumkan konfrontasi terhadap Malaysia. Dibantu pembelot dan pengkhianat negara, pasukan gerila dan tentera indonesia menyerang Malaysia (Tanah Melayu, Sarawak, Sabah & Brunei). Rejimen Askar Melayu Diraja dan Tentera Laut Diraja Malaysia bertindak cemerlang mematahkan percubaan menyerang dan menakluki Malaysia. Askar Gurkha, British, Australia dan New Zealand turut membantu terutama di Sabah dan Sarawak.





"Kalau kita lapar itu biasa
Kalau kita malu itu juga biasa
Namun kalau kita lapar atau malu itu karena Malaysia, kurang ajar!

Kerahkan pasukan ke Kalimantan hajar cecunguk Malayan itu!
Pukul dan sikat jangan sampai tanah dan udara kita diinjak-injak oleh Malaysian keparat itu

Doakan aku, aku kan berangkat ke medan juang sebagai patriot Bangsa, sebagai martir Bangsa dan sebagai peluru Bangsa yang tak mau diinjak-injak harga dirinya.

Serukan serukan keseluruh pelosok negeri bahwa kita akan bersatu untuk melawan kehinaan ini kita akan membalas perlakuan ini dan kita tunjukkan bahwa kita masih memiliki Gigi yang kuat dan kita juga masih memiliki martabat.

Yoo...ayoo... kita... Ganjang...
Ganjang... Malaysia
Ganjang... Malaysia
Bulatkan tekad
Semangat kita badja
Peluru kita banjak
Njawa kita banjak
Bila perlu satoe-satoe!"

 

 Sedutan Sejarah Brunei  

Al-Marhum Kebawah Duli Yang Maha Mulia Maulana Paduka Seri Begawan Sultan Haji Sir Omar Ali Saifuddien Sa'adul Khairi Waddien III, mendapat pendidikan awal di Kolej Melayu Kuala Kangsar, Perak. Beliau diangkat menjadi Sultan Brunei pada 6 June 1950 selepas kemangkatan abangnya Sultan Ahmad Tajuddin. Sultan Omar Ali Saifuddien III juga dikenali sebagai arkitek pemodenan Brunei dan Bapa Kemerdekaan.


Sebelum itu memang ada sebahagian rakyat Brunei yang tidak menyokong penyertaan memasuki Malaysia kerana dari sejarah awalnya. Sarawak dan sebahagian Sabah adalah jajahan Brunei. Pekara ini diapi2kan dengan gerakan ideologi Indonesia Raya yang dipelopori oleh Bung Soekarno.

Pada tahun 1958, sebagai sebahagian dasar pembaharuan, Sultan Brunei mengeluarkan undang2 separuh dari wakil rakyat/kerajaan dilantik oleh Sultan dan selebihnya dari proses pilihanraya.

Parti Rakyat Brunei (PRB), parti politik sayap kiri ditubuhkan untuk menentang usaha2 menyertai Malaysia, yang sedang dirundingkan oleh pihak Sultan Omar Ali Saifuddien III dan kerajaan Brunei.

Pada pilihanraya August 1962, Parti Rakyat Brunei (PRB) memenangi kesemua 16 kerusi yang dipertandingkan (17 kerusi lagi di atas lantikan Sultan). Brunei Legislative Council kemudian mengeluarkan resolusi menolak penyertaan Brunei ke dalam gagasan Malaysia dan mengistiharkan kemerdekaan Brunei pada 1963.

Sultan Omar Ali Saifuddin III
menolak resolusi tersebut serta mengantung Brunei Legislative Council. Sultan Omar Ali Saifuddin III masih mahu menyertai Malaysia.




Ketika Sultan Brunei menunaikan ibadah fardu Haji ke dua, Pemberontakan Brunei berlaku pada 8hb Disember 1962, diketuai oleh A.M. Azahari dari Parti Rakyat Brunei (PRB) dan tentera pemberontak North Kalimantan National Army (TNKU - Tertera Nasional Kalimantan Utara). Serangan dilakukan di bandar Seria ke atas kemudahan pemerosesan petroleum, balai polis dan bangunan kerajaan. Pemberontakan Brunei yang bertujuan menjatuhkan Sultan Omar Ali Saifuddien III



TNKU - Tertera Nasional Kalimantan Utara sebenarnya cawangan bersenjata dari Parti Rakyat Brunei (PRB) yang mendapat bantuan kewangan, peralatan dan latihan dari Bung Soekarno.

A.M. Azahari pernah tinggal di Indonesia dan berkait rapat dengan pasulan risikan Indonesia (Indonesian intelligence). Malahan dia mengrekrut pegawai2 dan mendapat latihan peperangan di Indonesia. Dipercayai A.M. Azahari dapat membina kekuatan 4,000 askar pemberontakan dengan senjata moden.



An Indonesian-sponsored revolt by the North Kalimantan National Army (TNKU) begins with the aim of deposing the Sultan of Brunei. In response, British forces initiated a contingency plan, Operation Ale (later changed to Borneo Territories).







Pemberontakan ini berjaya dipatahkan dengan bantuan tentera asing terutama askar Gurkha dan British. Bantuan Indonesia kepada pemberontak juga disekat oleh Askar Melayu Diraja, tentera Gurkha, British, Australia dan New Zealand.



Askar Marine tercedera semasa operasi Limbang







Sebagai langkah proactive dan mengekang pengaruh Parti Rakyat Brunei (PRB), parti tersebut telah diharamkan. Namun, Sultan Omar Ali Saifuddien III turut menarik balik usaha2 menyertai Malaysia dan secara tidak langsung menyebabkan perjuangan Parti Rakyat Brunei tidak lagi relevent.




Remember, Remember...The 8Th Of December by Bolkiah, Mohamed
Ever since 8 November 1962, Prince Mohammad Bolkiah (b. 1947) brother of the present Sultan of Brunei, has wondered what really happened at that time. He was a 15-year-old schoolboy in Kuala Lumpur and on his way home for the holidays when news of the "Brunei Revolt" broke. These events are nowadays rarely talked about. This book explores records rare archival photographs, newspapers, and personal memories. The author finds nothing gives an explanation that is cut and dried. In addition, he counters several popular beliefs stereotypes. He highlights some of the major differences between the Brunei of today and that of 45 years ago and stresses the need to acknowledge and respect the past, and also to look to Asean as a way to share in the globalised world of today.


0 komentar:

Posting Komentar